maandag 22 juni 2009

Twitter, wat doe je ermee?

Nu we weten wat Twitter is, kunnen we nadenken over hoe we een microblog kunnen inzetten op ons intranet, als een intern communicatiemiddel. Natuurlijk kunnen we veel handige toepassingen bedenken maar volgens mij springt er eentje uit.

Bekijk eerst even onderstaande video:


Als we bovenstaande uitleg vertalen naar een intranet springt er één ding uit: kennismanagement. Kennismanagement is een poging om de in een organisatie aanwezige kennis te managen. Eerst gebeurde dat door de in een organisatie aanwezige kennis op te slaan in een systeem. Dat vergt veel organisatie en levert weinig op. Beter is het om mensen aan te wijzen die kennis bezitten over een bepaald onderwerp. Dat is al een beter idee maar nog steeds ligt de focus bij het vangen van kennis in een systeem.

Ik denk dat Twitter (of microblogging) een veel efficiëntere manier is om kennis te managen. Je hoeft als organisatie niet de definiëren waar je kennis zit want dat doen de kenners zelf al. Door te vertellen wat je doet en wat je bezig houdt, krijg je als lezer een behoorlijk duidelijk beeld van wat iemand aan het doen is. En wat iemand kan en weet. En wie je dus moet bellen als je meer wilt weten van een bepaald onderwerp.

Een belangrijke eigenschap van Twitter is natuurlijk dat praktisch het real-time is. Er is dus geen opslag van de aanwezige kennis in een systeem. Maar dat hoeft ook niet. Die opslag vindt plaats in de hoofden van de volgers van de Twitter. Wanneer jouw interesse ligt bij een bepaald onderwerp, dan ligt je interesse ook bij de microbloggers over dit onderwerp. Je weet uiteindelijk wel wie je volgt.

Moeten we in een kennisintensieve organsiatie alles laten afhangen van Twitter? Natuurlijk niet. Wanneer het er echt om gaat is een gedegen opslag onontbeerlijk. Maar het is wel een snel en efficiënt middel om duidelijk te maken waar en vooral bij wie kennis in een organisate zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten