Zodra het over de kosten van intranet gaat, heb je behoefte aan vergelijking. Is ons intranet te duur? Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van wat je wilt bereiken met intranet (je zet je kosten tegenover de opbrengsten). Je kunt natuurlijk ook gaan kijken wat anderen doen en je daarmee vergelijken. Check dit filmpje over de ultieme benchmark site voor intranetten.
Helaas voor Paul Miller, oprichter van het Intranet Benchmarking Forum, reageert het panel nogal lauw op zijn pitch. Ze vragen zich af waarom je zoveel moeite moet doen om je intranet te vergelijken met dat van anderen. Je kunt je beter 'gewoon' richten op het creëren van meerwaarde door je intranet te richten de behoefte die binnen jouw organisatie bestaat.
Het ligt voor het oprapen
Heb je bijvoorbeeld te maken met een fusie, dan moeten mensen elkaar leren kennen en dus moet ze elkaar eerst kunnen vinden. Het is dus zaak naar binnen te kijken in plaats van naar buiten. De vraag is altijd: Welk effect wil je bereiken?
De economische malaise bied je de kans om weer terug te gaan naar deze basisvraag. Veel organisaties herijken hun intranet momenteel. Hier volgen wat uitspraken die ik de laatse tijd heb gehoord:
1) Laten we ons intranet op 1 april zogenaaamd "opheffen" en die dag een simpel vraagformulier presenteren waar mensen kunnen aangeven of ze intranet nodig hebben en zo ja waarom dan. (Dit is alleen voor de durfals onder ons)
2) Centraal contentbeheer instellen voor de 20 (50?) belangrijkste pagina's.
3) Samenwerkingsmogelijkheden via intranet (Sharepoint bijvoorbeeld): eerst ervaring opdoen met projecten en dan pas starten met afdelingen.
4) Persoonlijke pagina's voor alle medewerkers: 1-malig vullen met gegevens uit de personeeladministratie en daarna zelf bijhouden. Appel richting de medewerkers: deel je kennis en je mening met iedereen binnen het bedrijf!
5) Maak alleen een basale vormgeving en voeg alleen beeld toe bij nieuwsberichten.
6) Filmpjes kunnen uploaden vanuit de mobiele telefoon van de baas. Dus geen dure videoproductie meer met camera's, maar laat (bepaalde) medewerkers zelf instructiefilmpjes maken met hun telefoon en simpele video editor. Een filmpje zegt meer dan 1000 handboeken.
7) Maak de 5 meest gebruikte formulieren online invulbaar (en bereken de winst in kwaliteitsverbetering en tijdsbesparing)
8) Kies voor open source content management systemen (gebruik bijvoorbeeld het vernieuwde intranet cms van VenW: aanschafprijs en licenties 0 euro). Meer informatie via de Shared Service Organisatie van Verkeer en Waterstaat.
Kijk binnen jouw organisatie naar dit soort afgebakende kansen voor meerwaarde door de inzet van intranet.
Helaas voor Paul Miller, oprichter van het Intranet Benchmarking Forum, reageert het panel nogal lauw op zijn pitch. Ze vragen zich af waarom je zoveel moeite moet doen om je intranet te vergelijken met dat van anderen. Je kunt je beter 'gewoon' richten op het creëren van meerwaarde door je intranet te richten de behoefte die binnen jouw organisatie bestaat.
Het ligt voor het oprapen
Heb je bijvoorbeeld te maken met een fusie, dan moeten mensen elkaar leren kennen en dus moet ze elkaar eerst kunnen vinden. Het is dus zaak naar binnen te kijken in plaats van naar buiten. De vraag is altijd: Welk effect wil je bereiken?
De economische malaise bied je de kans om weer terug te gaan naar deze basisvraag. Veel organisaties herijken hun intranet momenteel. Hier volgen wat uitspraken die ik de laatse tijd heb gehoord:
1) Laten we ons intranet op 1 april zogenaaamd "opheffen" en die dag een simpel vraagformulier presenteren waar mensen kunnen aangeven of ze intranet nodig hebben en zo ja waarom dan. (Dit is alleen voor de durfals onder ons)
2) Centraal contentbeheer instellen voor de 20 (50?) belangrijkste pagina's.
3) Samenwerkingsmogelijkheden via intranet (Sharepoint bijvoorbeeld): eerst ervaring opdoen met projecten en dan pas starten met afdelingen.
4) Persoonlijke pagina's voor alle medewerkers: 1-malig vullen met gegevens uit de personeeladministratie en daarna zelf bijhouden. Appel richting de medewerkers: deel je kennis en je mening met iedereen binnen het bedrijf!
5) Maak alleen een basale vormgeving en voeg alleen beeld toe bij nieuwsberichten.
6) Filmpjes kunnen uploaden vanuit de mobiele telefoon van de baas. Dus geen dure videoproductie meer met camera's, maar laat (bepaalde) medewerkers zelf instructiefilmpjes maken met hun telefoon en simpele video editor. Een filmpje zegt meer dan 1000 handboeken.
7) Maak de 5 meest gebruikte formulieren online invulbaar (en bereken de winst in kwaliteitsverbetering en tijdsbesparing)
8) Kies voor open source content management systemen (gebruik bijvoorbeeld het vernieuwde intranet cms van VenW: aanschafprijs en licenties 0 euro). Meer informatie via de Shared Service Organisatie van Verkeer en Waterstaat.
Kijk binnen jouw organisatie naar dit soort afgebakende kansen voor meerwaarde door de inzet van intranet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten