vrijdag 20 maart 2009

Statistieken, wat weet je eigenlijk?


Als je een intranet hebt, moet je ook het gebruik meten. Dat weet iedereen en dat wil ook iedereen. Maar wat heb je er eigenlijk aan? Of beter: wat meet je eigenlijk?

Op het eerste gezicht lijkt het duidelijk: pageviews. Het aantal hits van een pagina. Zo weet je hoe veel je intranet gebruikt wordt. Maar wat zegt dat? Stel dat een pagina 1.000 keer per week aangeklikt wordt, in hoeverre zegt dat dan iets over het succes van deze pagina?

Leveranciers van statistiekenprogramma's geven je een hoop tools. Je kunt natuurlijk de pageviews meten, en de bezoekers en de bezoeken. En het wordt pas echt leuk met funnels en conversiedoelen. want dan zie je precies wat gebruikers opleveren en je kunt eindelijk aan het management laten zien dat het intranet niet alleen geld kost maar nog veel meer geld oplevert.

Denk je.

Niet dus. Laten we eerlijk zijn: je kunt best wat conversiedoelen voor je intranet bedenken. Maar de programma's die het gebruik meten zijn vooral marketingtools voor op internet. Natuurlijk is het best handig dat je het aantal keren dat een vergaderzaal online gererveerd wordt kunt meten maar het is natuurlijk iets minder sexy dan, laten we zeggen, het verkopen van een boek of het afsluiten van een hypotheek. En jouw intranet bestaat voor het grootste deel uit informatie: content die je medewerkers worden geacht te lezen.

Maakt dat je kansloos? Zeker niet! Statistieken zijn zeker nuttig maar je moet er wel wat voor doen. In de eerste plaats moet je de bijna natuurlijk neiging weerstaan om alles wat los en vast zit te meten. Een goed rapport over het gebruik van je intranet is kort en niet lang. Vandaar de eerste gouden regel van de webstatistieken:

*** meet alleen als er een doel is ***

"Vandaag hadden we 128 bezoekers. Maar vandaag is vrijdag dus dan hebben we er altijd minder dan de 169 op andere dagen."
Deze informatie is één keer leuk en dan niet meer. Anders wordt het als een pagina doel heeft. En dat is helemaal geen gek idee. Want je had weinig conversie en veel informatie. Die informatie staat daar met een reden. Mensen moeten het lezen. Maar hoeveel mensen moeten het lezen? Laat dat de producent maar zeggen. Stel dat de doelgroep 500 mensen is. Hoeveel mensen moeten het dan lezen? 20%? 50%? Maak afspraken hierover en ook over wat er gebeurt als de doelen niet gehaald worden.

Met name dat laatste is belangrijk. Wat gaan we doen als het doel niet gehaald wordt? Daarmee komen we aan de tweede gouden regel van webstatistieken:

***Meet alleen iets als je er wat aan kan doen ***

OK, we hebben een doel en oeps, we halen het niet. Maar de pagina is van iemand anders, of je manager wil het absoluut laten staan, of het ligt politiek gevoelig of wat dan ook. Je kunt er niets aan veranderen. Stop maar met rapporteren hierover want dat gaat niet helpen. Iedereen weet het maar het kan nu eenmaal even niet anders. Verleg je focus naar content die je wel kunt aanpassen.

Wil je het echt goed doen? Maak mooie funneltjes en conversies voor de leuke bestel/download/doe dingen op je website. Daarmee ben je lekker snel klaar. Voor de content maak je afspraken met de leveranciers over de doelstellingen en je maakt ook afspraken over wat er gebeurt wanneer die niet gehaald worden. Daarvoor moet je even putten uit je diplomatieke talenten maar je hebt een hoop argumenten in handen. Helemaal als je even voorrekent hoeveel tijd het produceren en publiceren van informatie allemaal kost.

Ook bij statistieken ligt het echte werk bij de webmanager, hoe mooi de rapportjes er ook uit zien. Maar als je ze goed gebruikt en de twee gouden regels toepast, kunnen ze je werk veel makkelijker maken.
Overigens: echt succes meet je niet met statistieken maar gewoon door gebruikers uit te vragen. Daarover een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten