woensdag 18 maart 2009

Intranetcongres 2009

Vorige week organiseerde Entopic hun intranetcongres 2009. Het was een groot succes en er waren al lang geen kaarten meer te krijgen. De belangrijkste spreker was de Australiër James Robertson. Zijn belangrijkste punt was dat een intranet vooral effectief is wanneer zo weining mogelijk content op staat en zoveel mogelijk doe-dingen. Volgens Robertson hebben je medewerkers het veel te druk met hun werk om tekst te lezen en willen ze vooral zo snel mogelijk praktische zaken afhandelen.


Heeft Robertson daarin gelijk? Ik denk het wel. Kijk om je heen hoe mensen werken en ze zijn inderdaad druk en vooral op zoek naar praktische zaken. In usability-onderzoeken komt meestal ook naar voren dat de grootste dissatisfier van een intranet het gebrek aan vindbaarheid van formulieren is. Met andere woorden: je gebruiker wil snel een vrije dag kunnen openemen.

Maar kun je zomaar content schrappen? Ik denk het niet. Goede content die bijvoorbeeld de ambitie of identiteit van je organisatie(-onderdelen) beschrijft wordt inderdaad niet veel bezocht. Maar dat is nog geen reden om het weg te halen. Maak het vindbaar maar laat het niet in de weg staan. Zorg dat de kwaliteit goed is. Dan hou je niet alleen James Robertson tevreden maar je organisatie ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten