dinsdag 31 maart 2009

Personalisatie: meer in plaats van minder


Tijdens het intranetcongres eerder deze maand had ik de gelegenheid om nog even met James Robertson te spreken. We hadden het onder andere over personalisatie. Dat is het laten aanpassen van je intranet, afhankelijk van de keuze van de gebruiker. Voorbeelden op internet zijn iGoogle, waarbij je zelf je pagina kunt samenstellen.



Ik heb zelf minder goede ervaringen met personalisatie omdat in de praktijk is gebleken dat mensen het niet leuk vinden wanneer je dingen voor ze gaat beslissen. Dus wil ik ze zelf de keuze laten. Ook dat vond Robertson geen goed idee. Volgens hem hebben intranetbezoekers helemaal geen zin om te personaliseren en willen ze gewoon dat formuliertje downloaden of iets anders nuttigs doen.

Maar als we dan toch zouden personaliseren, aldus Robertson, moesten we geen dingen weghalen maar juist toevoegen. Dat vond ik wel een interessant uitgangspunt. Ik ga er altijd van uit dat er teveel content is op intranet (en dat vindt ook echt iedereen!) en dat je dus de zaken die je niet wilt zien kunt wegklikken. Maar daarmee dwing ik mijn gebruikers wel om te snijden en neem ik de angst dat ze belangrijke zaken missen niet weg.

Een nieuw principe: personalisatie voegt zaken toe en haalt ze niet weg. Personaliseren als het abbonneren op informatie die je wél wilt zien in plaats van het wegklikken van content. Ik zie het helemaal zitten. Een goede oplossing en gelijk al een mooi nieuw probleem. Want hoe ga ik de contenteigenaren vertellen dat hun content standaard niet zichtbaar is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten